Az első erdei iskola célkitűzései
(Részletek az erdei iskola támogatására benyújtott pályázatokból)
Az Erdei Iskola programja
Az ötnapos Erdei Iskolát a 9. évfolyam természettudományok iránt leginkább érdeklődő tanulóinak szervezzük. Az Erdei Iskolán 3 tanár vezetésével kb. 30 tanuló: a 9.B (speciális matematika tagozatos) osztály fizikát emelt szinten tanuló fele és a 9.C osztály speciális természettudományi tagozatos fele vesz részt.
A matematikát és a fizikát mindkét tagozaton, a biológiát és a kémiát a természettudományos tagozaton bontott csoportban oktatjuk. Iskolánk az elmúlt években is több kimagasló eredménnyel büszkélkedhet (Fizika OKTV 1. díj, Eötvös-verseny 1. díj, Nemzetközi Fizikai Diákolimpia 2. díj). Az Erdei Iskolával ezt a hagyományosan erős természettudományos oktatást szeretnénk még hatékonyabbá tenni.
Az Erdei Iskolában a természettudományos tárgyakat (fizika, kémia, biológia, földrajz) ill. a tárgyakhoz kapcsolódó néhány tudományterületet (csillagászat, térképészet, ökológia) integráltan, természetes környezetben, öt napon (és egy csillagos éjszakán) keresztül intenzíven, célirányosan (projektek), kreatív csoportmunkára építve lehet tanítani. Az Erdei Iskola tananyaga az egész éves tananyag szerves része, érdekességével, összetettségével a tanév "megkoronázása", ugyanakkor a további tanulmányok megalapozója is.
Az Erdei Iskola szakmai programja projektekből áll, amiket a tanulók ötfős csoportokban, az iskolában megszerzett ismereteik, részben korábban kiadott segédletek és a tábort vezető tanárok irányításával valósítanak meg. Az Erdei Iskola végén a csoportok posztereken és kiselőadással számolnak be az elért eredményekről.
A projektek megvalósítása feltételezi a tanulók intenzív mozgását és a csoportokon belüli és a csoportok közti együttműködést, de ezen felül a szakmai programhoz közös sportolás (tájfutás, foci) és játék (társas játékok, vetélkedő) kapcsolódik.
Az Erdei Iskola kapcsolódása a tantervi követelményekhez
Az Erdei Iskolában az intenzív, kreatív tanulásnak köszönhetően a tanulók rövid idő alatt nagyon sok új ismeretet szerezhetnek, az Erdei Iskola legfontosabb céljának mégis a tantárgyakat integráló, az iskolában tanultakat élményszerűen a valósághoz, a természethez kötő szerepét tartjuk. A tanulók az ismeretszerzésen túl elsajátíthatják a természettudományos kísérletezés és megfigyelés alapvető módszereit - a korlátozott iskolai lehetőségeknél sokkal hatékonyabban. Az Erdei Iskolai munka a tananyag része, a projektek megvalósítását osztályzatokkal is értékeljük.
Környezeti nevelési és egészségnevelési célok
A természettudományos tárgyak iskolai oktatásánál is fontosnak tartjuk a tananyaghoz kapcsolódó környezetvédelemi kérdések megbeszélését. Az Erdei Iskolában ez a kapcsolat sokkal természetesebb és intenzívebb. Az erdőben töltött hét a tanulók számára olyan intenzív élmény, ami megalapozza környezeti gondolkodásukat.
A szokásos 6-7 órás iskolapadban ülés helyett az Erdei Iskolában szabad levegőn, mozogva dolgoznak, tanulnak a diákok. Azt reméljük, hogy az eddig nem kiránduló, mozgó tanulók is megízlelik a szabadban végzett mozgás örömét.